A jogkövetési vizsgálatokról


 

A jogkövetési vizsgálatok nem tekintenek vissza túlzottan hosszú múltra az Adóhatóság gyakorlatában, mégis egyre inkább ezek a típusú vizsgálatok kerülnek előtérbe az adóellenőrzésekhez képest a „támogató Adóhatóság” imázs és nem utolsósorban a NAV számára is érezhető hasznosságuk (gyorsaság és hatékonyság) miatt.


MIBEN TUD IRODÁNK SEGÍTSÉGET NYÚJTANI EGY JOGKÖVETÉSI VIZSGÁLAT SORÁN?


  • Teljeskörű képviseletet biztosítunk ügyfeleinknek: az eljárás során mindvégig mi tartjuk az Adóhatósággal és a könyvelővel a kapcsolatot megkímélve ügyfeleinket a vizsgálattal járó, felesleges stressztől.
  • Már az eljárás kezdetén számba vesszük a lehetőségeket, és a legcélravezetőbb megoldás mentén visszük végig az eljárást, adjuk be az iratokat és a megfelelő nyilatkozatokat.

Nagyon fontos, hogy mivel ez egy gyors vizsgálat, nincs idő késlekedésre, hosszas gondolkodásra és egyeztetésekre, ezért már kezdetben egy olyan szakértőre érdemes bíznia az ügyet, aki ismeri az ellenőrzés menetét és a NAV észjárását, napi szinten kapcsolatban van az Adóhatósággal. Mivel kollégáink már rengeteg ilyen típusú ügyben láttak el képviseletet, nyugodt szívvel állíthatjuk, hogy fel tudjuk mérni a revizorok szándékait és célját, és ennek megfelelően cselekszünk!

Amennyiben nem biztos abban, hogy az iratai, bizonylatai a NAV megítélése szerint is rendben vannak, vagy egyszerűen nincs ideje az ellenőrzéssel foglalkozni, bízza szakértőkre a jogkövetési vizsgálatát! Keressen minket most!


MELYEK A FŐBB KÜLÖNBSÉGEK AZ ADÓELLENŐRZÉSEK ÉS  A JOGKÖVETÉSI VIZSGÁLATOK KÖZÖTT?

  • Mindenekelőtt a határidők: míg az adóellenőrzés alapvetően 90 napig tart, mely még 90 nappal meghosszabbítható az ellenőrzést végző adóhatóság vezetője által, a jogkövetési vizsgálat csak 30 napig, mely időtartam ugyan szintén 30 nappal hosszabbítható, de egyrészt a NAVnak is érdeke a mielőbbi befejezés, másrészt ki szeretne elhúzni egy vizsgálatot a saját ügyében, he nem muszáj? Ha tehát időben cselekszünk, prezentáljuk a megfelelő (!) iratokat és nyilatkozatokat, melyeket a NAV bekért, időt és felesleges idegeskedést spórolunk meg magunknak és remélhetőleg a vizsgálatot további következmény nélkül sikerül megnyugtatóan lezárni.
  • További különbség, hogy ellenőrzéssel lezárt időszakot csak az adóellenőrzés teremt: egyszerűen fogalmazva, ha egyszer kaptunk egy adóellenőrzést egy adott időszakra, újabb adóellenőrzést ugyanarra az időszakra nem kaphatunk (persze itt is vannak kivételek, ezzel a témával majd egy blogbejegyzésben foglalkozunk behatóbban, de a főszabály a fenti). Jogkövetési vizsgálatra ugyanakkor többször is kiválaszthatnak sajnos ugyanazon időszakra is, ezért is nagyon fontos, hogy már az esetleges első ilyen vizsgálatnál olyan rendezett iratanyagot adjunk be, ami akár a későbbiekben is megállja a helyét.
  • Amennyiben a jogkövetési vizsgálat során az adóhivatal szabálytalanságot, mulasztást észlel, ezt a jegyzőkönyvben rögzíti, azonban megállapítást nem tehet, adókülönbözetet nem állapíthat meg, legfeljebb mulasztási bírságot szabhat ki. Természetesen adóellenőrzéseknél már megteheti a megállapításokat és adóbírságot is kiszabhat, mely akár 200%-át is elérheti a megállapításnak, így értelemszerűen egy rosszul sikerült jogkövetési vizsgálat után azonnal meg is indítja az adóellenőrzést a Hivatal.
  • Mindezekből adódik - és az adózók számára talán a legfontosabb szempont - hogy míg az adóellenőrzés megindulásától, azaz a megbízólevél kézhez vételétől kezdve önellenőrzésre nincs lehetőségünk, a jogkövetési vizsgálat során mindvégig élhetünk ezzel az eszközzel. Sokszor éppen ez az Adóhatóság célja egyébként az ellenőrzéssel, azaz, hogy jogkövető magatartásra sarkallja az adózókat és természetesen a jogkövető magatartás konzekvenciáját is kikényszerítse a fizetendő adó formájában.

MI A NAV CÉLJA, MIÉRT KAPTUNK VIZSGÁLATOT?


Bizonyos esetekben egészen egyértelmű még az adózók számára is, miért indulhat meg egy vizsgálat:

  • konfliktus a környezetünkben egy „jóakaróval”
  • hirtelen megnőtt árbevétel
  • korábbi munkavállalók egyéni vállalkozókként foglalkoztatása, és még sorolhatnánk azon eseteket, ami egy vizsgálat kiváltó oka lehet.

Ugyanakkor tudnunk kell, hogy az Adóhatóság egy bonyolult kockázatkezelési kiválasztó rendszer alapján dolgozik, így nagyon sok tényezője lehet egy ellenőrzésre kijelölésnek.


MIRE FIGYELJÜNK ODA, HA JOGKÖVETÉSI VIZSGÁLATOT KAPTUNK?


Azt már említettük, hogy nem mindegy, milyen iratokat adunk be, milyen nyilatkozatokat teszünk, de nem elhanyagolható a revizorokkal történő kapcsolattartás, kommunikáció sem. Sokan a könyvelőjükre bízzák az ügyintézést, azonban sajnos nagyon sokszor találkoztunk már olyan esetekkel, mikor a könyvelő késve, vagy nem adta be a dokumentumokat, esetleg az általa beadott iratok utólag nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem helyrehozható károkat okoztak a vizsgálat szempontjából.

Ne feledjük, hogy a könyvelő a könyveléshez ért, azonban egy adóhatósági revízió során nemcsak könyvelési kérdésekkel, hanem jogi, adózási problémákkal kell szembesülnünk, ráaadásul mindezt egy olyan közegben, ami a legtöbb adózó számára kényelmetlen: a revizor előtt. 

Ezzel pedig eljutottunk az emberi tényezőhöz: ha a revizor azt látja, hogy bizonytalanok vagyunk, esetleg ellentmondásba ütközünk saját magunkkal, vagy az iratainkkal, jó eséllyel rendeli el az adóellenőrzést, terjeszti ki a vizsgált időszakot, vagy tesz esetleg büntető feljelentést.

Ne várja meg ezt, cselekedjen idejében és bízza olyan szakemberre a vizsgálatát, aki magabiztosan képviseli a NAV előtt!